GinStreet 2017

Hasselt

25 Juni

Antwerpen

Product was successfully added to your shopping cart.

Product was successfully added to your comparison list.

City Trip Londen - Januari 2014

Dag 1: Vrijdagochtend 24 januari, afspraak om 7u aan GinTonicShop...Arrgh... iedereen had het moeilijk om zo vroeg op te staan. Maar na een heerlijk ontbijt met een kopje koffie en smeuïge muffins was iedereen klaar wakker. De bus van het reisbureau Peter Langhoutreizen, stond al klaar en we konden inladen. Een beetje wakkerder vertrokken we om 7u30 richting Calais. Een rustige trip, waarbij iedereen nog wat soezde in de bus. Om 10u waren we net op tijd voor de shuttle in Calais. Stel je voor dat we deze trein misten, dan moesten we nog een uurtje langer wachten op onze eerste gintonic van de dag! Eenmaal op Engelse bodem gearriveerd, hielden we halt aan de eerste stopplaats, waar we onze mobiele ginbar opstelden. We hadden onze eigen mixoloog mee aan boord: Alain Vervoort die ambassadeur is van de gins London n°1, Saffron, Hoxton en Port of Dragons. Hij maakte er ongelooflijk lekkere gintonics met Fever Tree Tonic van. Na enkele gintonics gedronken te hebben, was iedereen al volledig in de stemming. Maar we moesten helaas onze reis voortzetten, want we hadden toch nog 2 uur voor de boeg eer we in Londen aankwamen. Mobiele Ginbar Gintonicshop Eindelijk kwamen we aan in ons hotel Holiday Inn in Croydon, Londen. Kent u dit plaatsje niet? Wel wij ook niet. Want wat bleek, het hotel lag ver van Londen, hoewel het reisbureau ons verzekerd had dat het maar 20 min van Londen was. Gelukkig hadden we de bus heel het weekend tot onzer beschikking. Maar volgende keer zoeken we zelf een hotel in Londen centrum. ( En dat hebben we dan ook gedaan: de volgende editie in mei verblijven we in het 4-sterren-hotel Hilton dichtbij Hyde Park, waarbij we zelfs ons eigen ginbar mogen opstellen! ) Iedereen was blij om zijn benen te kunnen strekken na de rit, zich in te checken z'n kamer en zich even op te frissen. Want om 14u stond ons tweede ginbar al klaar in het hotel. We hadden namelijk de conference room op het penthouse kunnen bemachtigen waar we andermaal onze mobiele ginbar openvouwden en onze gins konden uitschenken. Met een verfrissende gintonic in de hand konden we genieten van het prachtig zicht over Croydon waar we de lokale markt in de verte konden aanschouwen. We waren goed begonnen... Heel der flessen gins werden al gekraakt en iedereen was al volledig in de mood voor onze volgende activiteit: distillerijbezoek Sipsmith. Sipsmith Distillerij Gintonicshop Maar oh jee, het Londense spitsuur was ons niet gunstig gezind en moesten we 2 uur file doorbijten eer we eindelijk bij Sipsmith kwamen. En daar, wat een verrassing, de distillerij was goed verstopt in een kleine, smalle straat achter houten garagedeuren. Wel heel graaf een micro-distillerij in een garage waarbij we gewoon tussen de ketels konden staan. Met onze groep van 20 konden we er net in... De file was het wachten waard want eenmaal binnen, kregen we meteen een glas Sipsmith Gintonic in ons handen. Een plezante verwelkoming, dat mocht van ons overal zo zijn :-) Daarna begon Tim, onze sympathieke gids, over de wondere wereld van gin en Sipsmith te vertellen. Wist je dat hun stookketels namen hebben gekregen: Carl en Prudence? Bij elk verhaal mochten we ook elk soort gin die Sipsmith distilleert proeven en zelfs hun unieke vodka. Zoals bij de verwelkoming, sloot adorable Tim ons bezoek af met nog een gintonic... Goed aangeschoten zetten we ons avondje verder in Buttler’s Warf Chophouse. Andermaal werden we hier weer goed onthaalt door onze bevriende Belgische hoofdsommelier Ben. Bij het binnenkomen kreeg iedereen namelijk een flink glas champagne Deveaux Grande Reserve. Een frisse afwisseling op de liters gin die dag :-) Londen Tower Zicht Buttler's Warf Chophouse is gelegen aan de Thames recht onder de beroemde Tower Bridge. Heel wat koppeltjes gingen dan ook gewillig op foto op deze romantische plek vooraleer zich terug aan tafel te begeven voor de "all British" 3-gangen-menu. Alle gerechten waren zeer copieus, dit konden we zeker smaken! Yummy in our tummy...

Om 22u waren onze buikjes vol en na zo'n lange dag wilden het grootste deel van ons groep terug richting hotel vertrekken om zich te nestelen in hun bedden. Een klein groepje wilden hun dag nog afsluiten in Engelse Club en we trokken samen met onze mixoloog Alain naar Hoxton Pony. Deze Club in de hippe wijk Hoxton wordt uitgebaat door de enige echte bedenkers van Hoxton Gin. Gintonicshop werd er dan ook met open armen ontvangen. Een tafel werd voor ons vrijgemaakt en de eerste gincocktails met de zoete Hoxton Gin werden geserveerd. Moe en voldaan namen we erna een taxi naar het hotel... Dag 2: Na een verkwikkend ontbijt in het hotel, waren we klaar voor een nieuwe dag met heel wat activiteiten. Eens iedereen klaar was, stapten we met z'n allen op de bus voor een interessante citytour door Londen om de vele historische monumenten, musea en parken te bezichtigen: Buckingham Palace, Big Ben, Londen Eye, etc... We hebben ze allemaal gezien vanuit de bus. Onze charmante nederlandstalige gids Patricia, wist ons heel wat boeiende weetjes over Londen te vertellen. Een echte aanrader deze toer! Rond de middag eindigde onze tour in het centrum van Londen, waar iedereen vrij was tot 16u voor de gintasting in The London Gin Club. Velen gingen lunchen in één van de exentrieke Londense restaurants voor een typische fish and chips. Vermits het nog solden was, tikten onze reizigers ook nog heel wat koopjes op de kop. Gepakt en gezakt kwam iedereen in de namiddag aan in café The Star at Night waar The London Gin Club zich situeert. Julia, de uitbaatster van The London Gin Club had voor ons een ginblad klaar gezet met 8 verschillende gins: . Zij legde ons de verschillende smakenpatronen die je kan vinden alsook waarom bepaalde botanicals zijn gebruikt voor die speciale gins. Volgens Julia moesten we water bij onze gins toevoegen om alle smaken te laten uitkomen en om de gins iets gemakkelijk drinkbaar te maken. Vaak goten we dan ook te veel water in de gin, waardoor we bijna niets meer proefden van de gin. Maar na enkele glaasjes lukt het wel beter. Dit is wel niet hoe wij gewend zijn bij Gintonicshop, waar we de bijpassende tonic toevoegen. Zoals vele goede degustaties rondde Julia en haar team de tasting af met onze favoriete gintonic uit de lijst. Op naar onze volgende uitstap: Ginfustion menu @ Gin Joint.

Gin Fusion Menu Gin Joint We hadden eerst geboekt in de The Feathers, maar de storm - die Engeland begin deze maand passeerde - had er lelijk huisgehouden en de keuken was helemaal niet bruikbaar. Bummer... want opeens moesten we een waardig alternatief voor zo'n grote groep vinden een week voor ons vertrek. We hebben al onze contacten in Londen aangesproken om een leuke tafel te vinden in Gin Joint. Dit restaurant bevindt zich in Barbican Centre, het culturele centrum van Londen, waar ook The Museum of London en het theater te vinden is. Eens je in het centrum bent ingelopen, ontdek je middenin een prachtige fonteinen en water waarrond het centrum is rondgebouwd. Opnieuw een pareltje in het midden van Londen. Gin Joint bevindt zich op het tweede verdieping met uitzicht op de speelse waterwerken. Aangekomen bij Gin Joint, kregen we een aperitief in de lounge met lekkere snacks. Natuurlijk kozen we een gintoinc uit één van de 40 soorten gins. Ze hebben hier ook gewoon Broker's Gin op het vat. Hoe cool is dat? Om 20u mochten we aan tafel aanschuiven voor onze 3-gangen-menu, waar bij elk gerecht met een bijpassende gintonic werd geserveerd. Het eten was magnifiek gedresseerd op het bord en gewoon overheerlijk. De Gins werden gekozen op basis van de ingrediënten het gerecht. Na ons desser te hebben geconsumeerd, vertrokken we met de bus richting hotel. Het voordeel van zo'n privé-bus is dat we onze ginbar overal mee hadden natuurlijk. Deze werd dan ook tijdens de busrit aangesproken :-) In Croydon aangekomen verspreidden ons groep zich om nog eentje te gaan drinken in de vele bars of gingen lekker slapen na zo'n overvloed aan gins. Dag 3 Na het ontbijt vonden we op een zondag heel veel Britse shoppers in de winkelstraat en grote shopping mall direct naast ons hotel. Nog de laatste koopjes inslaan en hop in de bus. Om 13u vertrok onze bus richting ons Belgenlandje. Moe en voldaan waren we heel rustig op de bus...